Mount Borah (Norsk)

I begynnelsen av juni hjalp J.P. og Drew teamet vårt, inkludert min kone, hennes bror og meg selv, til å klatre til Idahos høyeste punkt. Litt om oss – Min kone og jeg hadde forsøkt et Borah-toppmøte for to år siden uten hell etter at vi hadde undervurdert fjellet, hadde dårlig vær flyttet inn rett etter at vi var ferdig med kylling ut åsen, og trengte å komme til Grand Tetons senere den kvelden . Vi hadde allerede klatret med isøkser og stegjern på et vellykket toppmøte opp Emmonsbreen på Rainier. Svogeren min, som nettopp ble uteksaminert på videregående, hadde aldri prøvd dette fjellet og hadde heller ikke erfaring med å klatre med stegjern eller isøks.
Nå for anmeldelsen:
Før turen var Drew fantastisk med kommunikasjon – han kontaktet via telefon og e-post for å sikre at vi hadde alt utstyret vi trengte for et forsøk på toppmøtet tidlig på sesongen. Vi snakket om fjellforhold og værmeldinger. Da vi innså at dagen kan være litt lengre enn normalt (10-12 timer hvis fjellforholdene var gode), sa han ja til å møte en time tidligere enn vanlig for å gi oss det beste forsøket på et vellykket toppmøte. Klokka 4:00 møttes vi ved stien der guidene våre hadde overnattet for å sikre at de ville være der for vår ankomst. De var kledd og klare til å gå klokka 3:45 – da vi ankom. De stolte på oss at vi hadde alt utstyret vi trengte som vi satte pris på.
Klatringen var veldig vanskelig, og min kone og jeg tauet meg sammen med Drew mens svogeren sværte med JP De gjorde klatringen trygg, forble oppmuntrende og positiv gjennom hele turen, ga instruksjon når det var nødvendig, og tillot oss å vandre vår egen tur. De tok bilder og delte dem med oss under turen også – noe som var KJEMPEBRA da kameraer er vanskelig å få med seg på fjellet. På grunn av fjellforholdene måtte vi ta en rute som var mindre reist – og aldri reist før av guidene … oppover rygglinjen – opp klasse 4 forvrengning – i over en kilometer til toppen. Reisen til toppen tok 8 timer alene – men vi klarte det … og var de eneste som toppet den dagen (og ganske lenge siden det ikke var noen andre fotspor på toppen). Vi nådde endelig parkeringsplassen 6:59 den kvelden (nesten 15 timer etter oppstart).
Noen få ting som virkelig imponerte meg:
I 15 timer forble JP og Drew glade, oppmuntrende og delte sine lidenskap for klatring og friluftsliv hos oss. De fikk oss til å føle at de klatret venner i stedet for en veiledningstjeneste. Det hadde vært lett for dem å si at fjellet ikke klatret når vi kom forbi høyden – og vi kunne ha snudd – men i stedet ønsket de å komme til toppen så mye som vi gjorde, og vi fortsatte å presse på det vanskelige terrenget. Senere fikk vi vite at Drew til og med hadde et løp som han trengte for å konkurrere i neste dag – men likevel gjorde han en innsats for å få oss til toppen og trygt ned igjen.
Hvis du tenker på om du trenger en guide for Borah eller ikke, jeg vil anbefale å klatre med Sawtooth Mountain Guides. De ga instruksjoner langt utover det Borah krevde, og det er ingen måte jeg ville ha fullført et toppsesong toppmøte uten dem. Bare sørg for at du tar med mye vann, rikelig med snacks, planlegger en hel dag, og du tipser guider! Og selv om vi ikke har tenkt å klatre i Borah igjen, håper vi å klatre med Sawtooth Mountain Guides igjen og vi ber om å klatre med Drew og JP en gang til.

Write a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *