Verden / Europa / Sveits / Matterhorn-fjellet, Sveits

Rangering av tradisjonelle ikoner i Sveits etter deres økende størrelse kan se slik ut: Sveitsisk klokke, sveitsisk kniv, sveitsisk sjokolade, sveitsisk ost og sveitsisk bank. Sveits største ikon – Matterhorn-fjellet – dekker listen.

Vi tok bilder av Matterhorn i 2010 da vi gikk på ski med Dima Moiseyenko i Zermatt. Vi måtte fly til fjellet to ganger.

Den første dagen fløy vi veldig nær det, rett til basen, og tok noen standard landskapspanoramaer. Mens vi syr bildene den kvelden, skjønte vi at enorme 4478 meter høye Matterhorn så ut som en liten høyde på panoramaene våre. Og fra et helikopter så vi en enorm gigant sveve over oss. En fantastisk optisk effekt på grunn av kanskje utfordringen med å prøve å passe hele verden på en liten skjerm.

Så vi måtte fly igjen neste dag. Denne gangen berørte helikopterbladene nesten fjellsiden, som så ut til å ta all plassen rundt oss. Vinden i skråningen var veldig sterk: ca 70 km i timen. Piloten vår, med store vanskeligheter og ganske motvillig, holdt helikopteret nær fjellet i flere minutter, og sa så: «Det er det. Det er ikke trygt her. Jeg drar. Og så dro han. Vi hadde knapt tid til å skyte ferdig.

Apropos Matterhorn, jeg gjorde en annen personlig oppdagelse.

Da jeg kom tilbake til Moskva, gikk jeg over panoramabilder tatt nær fjellet, og la merke til en liten hytte som sneglet seg på den sveitsiske kanten. av Matterhorn. Jeg slo opp på Google Maps – den het Solvay Hut. Dette tilfluktet ble bygget i 1915 i 4003 meters høyde. Det kan passe rundt 10 personer i nødstilfeller under fjellet. Et nytt Google-søk avslørte et bilde av den andre hytta (Rifugio Carrel) på italiensk side. Etter det kunne jeg faktisk finne den på panoramaet vårt tatt fra vestsiden av fjellet.

Forresten, italienere har et annet navn på Matterhorn – Monte Cervino.

Og la oss nå vende oss til offisielle fakta.

Matterhorn ligger på grensen til Sveits og Italia, som en pyramide i sentrum av Europa, med fire trekantede ansikter som møter på toppmøtet. Som enhver annen pyramide (enten det er de berømte pyramidene i Egypt eller litt mindre berømte pyramidestrukturer i Mexico), er Matterhorn Mountain også full av mysterier og tragiske historier.

Når det gjelder høyde, er Matterhorn den femte blant Alpintoppene, men vanskeligheten med en stigning rangerer den uten sidestykke. Ansiktene er så villedende at selv de mest erfarne klatrere ikke kunne besteg dem til 1865; og sou bakken forble ikke erobret i ytterligere 66 år.

Resultatene av disse gang etter gang bestigninger var ganske tvetydige. For eksempel gjorde Edward Whymper (britisk) og hans medklatrere den aller første vellykkede bestigningen av fjellet. Og da de begynte nedstigningen, brøt tauet og drepte fire av de modige pionerene … I 1933 var tre franske klatrere først som fullførte en av Matterhorn-rutene, men de døde alle på vei tilbake.

Hermann Perren, fjellklatrer og guide, ble berømt takket være Matterhorn også. Målet hans var å bestige fjellet 150 ganger, men han falt og døde 10 stigninger under målet.

Selv om alle Matterhorn-åsene og bakkene er blitt klatret opp av nå, og guider tar store turistgrupper til toppen (noe som gjør noen av rutene veldig overfylte) – fortsatt dør rundt 10 til 15 mennesker ved å klatre opp på Matterhorn hvert år.

Matterhorn har sin karakter. Det er i det minste det innbyggerne i den nærliggende byen Zermatt er sikre på. De sier at selv været i Sveits, i denne delen av landet, avhenger av stemningen til det legendariske fjellet. Når himmelen er dyster og den 4478 meter høye Matterhorn-toppen er skjult bak skyene: fjellet er ute av humor. Når Matterhorn ønsker å spille en vits, later det til å være Vesuv: skyer dekker bare en del av fjellet, slik at du tror toppen er røyking som før utbrudd. Men når «hans høyhet» er i godt humør: den viser seg, skinnende med ishatten, som om den inviterer deg til å ta et uforglemmelig bilde av Matterhorn.

Byen Zermatt (som ligger i 1600 meters høyde) har nærheten til en så populær nabo.Ikke bare er det et av de mest populære skistedene i Sveits. Det er faktisk turistattraksjonen i Sveits. Det tilbyr aktiviteter hele året. Selv sommeraktiviteter, som man kan gjette, er relatert til ferier på fjellet. Zermatt har til og med et såkalt soloppgangstog som tar deg til Matterhorn-toppen for å være vitne til soloppgangen av enestående skjønnhet.

Grenserlandet drar fordel av fjellet ganske mye på samme måte. Den sørlige skråningen av Matterhorn er hjemmet til en liten by som heter Brueil Cervinia, et ekstremt populært skianlegg i Italia som ligger 2006 meter over havet. Det trenger ikke å konkurrere med Zermatt. De må rett og slett akseptere det faktum at de deler fjellet. Det er grunnen til at begge alpinanlegg har delte skiruter, turistruter og et stort antall turister som kommer hit for en aktiv friluftstid og skiturisme i Alpene.

. ..Det er et ordtak: alle som ser Matterhorn-fjellet, vil være vellykkede og velstående. Kanskje dette er grunnen til at sveitsiske banker har så mye penger. Kom og besøk Matterhorn, det berømte landemerket i Sveits natur, og hvem vet, det lokale ordtaket kan bare gå i oppfyllelse for deg.

6. juli 2012

Write a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *