Iao Valley (Norsk)

Iao Valley State Park ligger i Wailuku, og er en av de vakreste og lett tilgjengelig parkene i Maui. Kjør rett opp og se landskapet du bare har sett i Jurassic Park. Lær om kulturhistorien og geologihistorien i Iao Valley.

Ting å gjøre i parken:

• Se på utsikten. Gå langs de asfalterte stiene og opp de omtrent 100 trinnene for flott utsikt over ‘Iao Needle og Wailuku. Informative tegn lærer deg om de hawaiiske gudene, slagene og livsstilen mens du går.

• Utforsk den botaniske hagen, hjemmet til mange «kanoplanter» ført hit via kano av de første bosetterne på Hawaii. i.

• Spis frukt. Noen ganger på året er parken fylt med fruktende guava og fjellet epletrær. Velg frukt som nylig har falt til bakken. På denne måten vil du ikke forstyrre noen i nærheten.

• Svøm. Det kjølige vannet i Iao Stream er en kjærkommen godbit en varm sommerdag.

• Fottur. Det er mange uoffisielle turstier langs bekken og oppover åsene som danner Iao-dalen. De er ikke godt merket eller godt reist, så du må være eventyrlysten. Hvis du ser et skilt som forbyr tilgang, ikke fortsett.

Advarsler:
Flashflom er en vanlig del av livet på Maui, spesielt i West Maui-fjellene. Hvis du bestemmer deg for å ta en svømmetur eller gå en tur langs ‘Iao-bekken, vær veldig oppmerksom på været. Bare fordi det ikke regner på deg, betyr ikke det ‘ regner ikke ved vannet i bekken. Hvis du merker noen endring i fargen eller nivået på vannet, må du straks søke høyere grunn.

Veibeskrivelse

Fra Kahului

Fra Kahului tar du Hana Highway (Highway 36) vestover mot Wailuku. Ta til høyre på East Kaahumanu Avenue (Highway 32). East Kaahumanu Avenue blir Kaahumanu Avenue. I Wailuku Kaahumanu Avenue blir East Main Street. Gå rett gjennom fireveiskrysset i Wailuku (statskontor vil være på venstre side). Veien heter nå West Main Street. På Y-krysset, ta til venstre inn på Iao Valley Road (Highway 320). Følg Iao Valley Road til parkeringsområdet.

Fra Wailea

Fra Wailea tar du Pi’ilani Highway (Highway 31) nordover. Ta til venstre inn på North Kihei Road mot Ma’alaea. Ta til høyre inn på Honoapiilani Highway (Highway 30) mot Wailuku. Ved firvegs krysset i Wailuku (statskontorene vil være på høyre side), ta til venstre inn på West Main Street. Følg West Main Street til du kommer til et Y-kryss. Ta til høyre inn på Iao Valley Road (Highway 320). Følg Iao Valley-veien til parkeringsområdet.

Kulturhistorie

Iao Valley er mest kjent som plasseringen av en av de blodigste slagene i Hawaii-historien. I 1790 kjempet kong Kamehameha I av øya Hawai’i (den store øya) hærføreren Kalanikupule av Maui. Hærene ble jevnt samsvarende, og slaget raste i flere dager. Kamehameha klarte bare å overvinne Kalanikupule da han fikk tilgang til en kanon. Mange mennesker fra begge sider døde i slaget, kroppene tilstoppet vannet i Iao-strømmen og ga slaget navnet Kepaniwai, «Slaget ved de forbannede farvannene i Iao.»

Maui-folk anså ‘Iao-strømmen for å være av stor betydning. De bygde hjem langs kantene og brukte vannet til drikking og jordbruk, spesielt voksende taro. Enkelte områder i dalen ble æret som hellige gravsteder for høvdingene i Maui.

Ting å gjøre i nærheten av parken

Ta en guidet tur
• Hawaii Nature Center, som ligger på 875 Iao Valley Road, tilbyr fantastiske guidede turer. Senteret vektlegger vitenskap, og er et flott sted å lære om ‘Iao Valley’s økologi, selv om du ikke velger turen. De har også en enkel, men god kafé og en gavebutikk. Timer: 10 AM til 16:00 daglig.

Lær litt historie
• Bailey House Museum, som ligger 2375-A vest Main Street, er et hus som huser misjonæren malerier, hawaiiske gjenstander og et originalt koatre-surfebrett. Hagen utenfor er hjemsted for mange innfødte planter, hvorav de fleste er truet. Det er en gavebutikk med hawaiisk håndverk, bøker og musikk. Åpningstider: Mandag til lørdag kl. 10-16.

Geologisk historie

Dagens Maui består av to skjoldvulkaner; Haleakala på østsiden av øya, og Kahalawai på vestsiden av øya. Haleakala er en relativt ung, sovende vulkan som ligger 10,023 fot over havet. Kahalawai er en gammel utdød vulkan, erodert i løpet av de siste million årene inn i West Maui-fjellene. Det høyeste gjenværende punktet er Mount Kukui på 5.788 fot over havet. Hodet til ‘Iao Valley står ved det som er igjen av toppkrateret i Kahalawai i West Maui-fjellene.Over tid arbeidet vind og vann i Kahalawai, og gravde seg dypt inn i områder med mykere stein, og til slutt samlet seg i bekker og dannet dype daler. I dag går fire store bekker, Nakalaloa, Poohoahoa, Kinihipai og Ae, nedover West Maui-fjellene for å konvergere til Iao-strømmen. ‘Iao-bekken reiser deretter til havet gjennom dalen vi ser i dag. Den 1200 meter høye Iao Needle, kjent for hawaiere som Kuka’emoku, er det som er igjen av en ås som pleide å løpe nedover hele Kahalawei.

Write a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *