Wollstonecraft autorky Sylvany Tomaselli recenze – průkopnická feministka

Mary Wollstonecraft se v duchu své kariéry dva roky před předčasnou smrtí označila za jednu z těch, které slouží jako „sign -posty, které poukazují na cesta k ostatním, i když byli nuceni stát na místě uprostřed bláta a prachu. “Ve skutečnosti zřídka stála na místě, ale sebepopis se nyní zdá být obzvláště trefný, když byla nedávno odhalena socha nahé ženy, která byla odhalena na Newington Green v severním Londýně se k tomu přidává spousta kritického bahna. Po staletí po její smrti Wollstonecraft stále vyvolává kontroverze.

Wollstonecraft byl pracovitý literár profesionála, který se na konci 80. let 20. století chytil do vln historie a poté s nimi plaval a získal si svoji slávu a proslulost. Z nešťastné dívky z nefunkční rodiny vyrostla žena plná stížnosti, citové potřeby a intelektuálního apetitu. drsný kritik, zejm Sociálně sama sebou, s vypuknutím francouzské revoluce, obrátila svou kritickou palbu na politické a kulturní konzervativce, počínaje divokou reakcí na útok Edmunda Burkeho na revoluci v roce 1790 a pokračováním výkyvnými útoky na „despotické“ myslitele každého pruhu, zejména obránci mužských privilegií. Byla dcerou opilecké šibačky a mužská „svévolná“, „brutální“ vláda nad ženami byla terčem nejslavnějšího Wollstonecraftova díla Ospravedlnění práv ženy (1792) a téma, ke kterému se vrátila opakovaně v následujících spisech až do své smrti při porodu, ve věku 38 let, v roce 1797.

Její krátký život byl poznamenán odvážnou neshodou. Nikdy se nevdá, řekla kamarádce z dětství, raději „bojovala s jakýmikoli překážkami, než aby šla do stavu závislosti.“ Po vstupu do dospělosti s minimálními prostředky se rozhodla žít co nejsvobodněji v anglické třídní patriarchální společnosti. Neúnavně pracovala na tom, aby se vzdělávala. Vzdělaná pouze v základech čtení a psaní se nakonec naučila ve čtyřech jazycích a ovládala všechny hlavní směry osvícenského myšlení.

Od 19 let si vydělala na živobytí a často se ocitla ve velmi napjatých podmínkách. Ale když jí záletný otec její první dcery nabídl finanční podporu poté, co ji opustil pro herečku, odmítla to: “ Nechci takové vulgární pohodlí, ani to nepřijmu, “řekla Gilbertovi Imlayovi. Její další milenec, radikální filozof William Godwin, byl rovněž informován o svém rozhodnutí „vydělat peníze, které chci“ perem nebo „jít spát navždy“. Těhotná s budoucí slávou Mary Shelley z Frankensteinu se provdala za Godwina, ale trvala na tom, aby žili odděleně. „Přeji si, abys byl z mé duše nýtován v mém srdci; ale nepřeji si, abys mě měl vždy v lokti,“ napsala mu láskyplně.

Přesto byla tato pyšná nezávislost vyvážena hlubokými emocemi nejistota a to, co Wollstonecraft popsal jako „melancholické pohledy na život“, které v ní vyvolaly „namáhavé boje“ jejího mládí. Zřídkakdy věděla nebo očekávala jednoduchou náklonnost, řekla Imlayovi, protože projevoval svou vlastní neschopnost. hlad po lásce byl prudký a jeho ztráta nesnesitelná. Imlayova dezerce vedla ke dvěma pokusům o sebevraždu, a to i přes náboženskou víru, která podpořila její život a myšlení. Čtenářský svět se o těchto agónii dozvěděl krátce po Wollstonecraftově smrti, kdy Godwin vydal sdělení všechny vzpomínky na jeho manželku, které po celá desetiletí kazily její pověst. Teprve ve 20. století, a to zejména díky vzestupu hnutí za osvobození žen, získala hrdinskou postavu, která se jí líbí dnes.

“ Hluboce uvažujeme, když se snažíme skvěle cítit, “poznamenala Wollstonecraftová v roce 1795. Kniha Sylvany Tomaselli se obratně pohybuje mezi jeho pocity a úvahami a vytváří portrét, který je svěží a přesvědčivý. Počínaje zprávou „To, co se jí líbilo a milovalo“ (všechny názvy kapitol připomínají dobové romány), se kniha v její tvorbě objevuje novými cestami. Dozvídáme se o její lásce k divadlu a hudbě, jejím čtení chutná, zejména její láska k poezii a její vášeň pro krásy přírody.

‚Velmi dobrý nenávistník‘ … Portrét Mary Wollstonecraftové od Johna Opieho , kolem roku 1797. Fotografie: Dea Picture Library / De Agostini / Getty Images

Pravidelně vykreslovaná (jako feministky tak často) jako zabiják, tady to vidíme Wollstonecraft objímající životní radosti. (A žena bez zábran: jeden z mých oblíbených obrazů, který se zde neobjevuje, je o ní sám na švédském svahu, plazící se po vysokých skalách, užívající si každou minutu.) Setkáváme se s ní také jako s přítelkyní a milenkou, kde jsme opět svědky silných pocitů při hře, i když zde potěšení často překonává bolest. Pokud však Wollstonecraftová byla ženou hlubokých rád a lásek, byla také, jak o ní řekl Godwin, „velmi dobrým nenávistníkem“ a většina Tomaselliho knihy je věnována tomu, co nenáviděla na své společnosti a jak se ji snažila změnit.

Díky právům ženy se Wollstonecraft stal celebritou. Byla „prosazovatelkou práv žen“, „amazonskou filozofkou“, která dala feminismus na Politická mapa. V této knize se tak neobjevuje. Přestože Tomaselli uznává své pobouření nad společenským zacházením s jejím pohlavím, chce nahradit průkopnickou feministku Wollstonecraft intelektuálkou Wollstonecraft the Enlightenment, jejíž pohledy na ženy byly jen součástí širokého spektra „filozofie lidstva“. Práva ženy by měla být „sesazena z trůnu“ jako určující text Wollstonecraftova díla ve prospěch Obhájení práv mužů, její dřívější odpovědi Burkeové, která nacvičila to, co Tomaselli považuje za základní rysy jejího myšlení: její usvědčující kritika moderní „civilizace“ (ražení mincí z 18. století) spolu s jejím revolučním programem pro „skutečnou civilizaci“ svobody, rovnosti a sociální spravedlnosti založenou na morální reformaci lidstva.

Tato široká perspektiva Wollstonecraftova myšlení je nikoliv radikální rozchod s existujícím vzděláním, který naznačuje Tomaselli. Nejnovější studie to dělají podobně, i když mnoho sladí její politické myšlenky s jedním či druhým „ismem“: liberalismus, občanský humanismus, republicanismus. Tomaselli právem odmítá takové označení jako zavádějící a / nebo anachronické. Místo toho obratně proplétá materiál z Wollstonecraftových drobných děl, jako jsou její recenze knih, se svými významnými texty literatury faktu, aby zachytila „tón a ducha“ její filozofie a zdůraznila její silně historicko-prognostický sklon, který je patrný z Obhájení práv Muži kupředu: Jak dosáhl civilizovaný svět svého současného kritického bodu, jako „nový duch vpřed, organizovat politicko-politický“, a co by přišlo z tohoto transformačního okamžiku? Jak říká Tomaselli, všechny Wollstonecraftovy myšlenky jsou ohraničeny těmito otázkami, spolu s kombinovanou vírou v lidský potenciál a božským záměrem, který i v důsledku teroru ve Francii udržel naživu její víru v případný příchod věku “ rovnější svoboda a všeobecné štěstí pro lidstvo. “

Odvážný naděje od odvážné ženy. Měli bychom si tedy připomínat tento Wollstonecraft, odvážného osvícenského filozofa, spíše než Wollstonecraft průkopnickou feministku? Ne.“ feministická “je jistě anachronická (tento termín se začal používat až na konci 19. století), od roku 1792 byl„ utlačování mého pohlaví “převažujícím zájmem Wollstonecraft, tématem, na kterém se neustále zabývala, hluboce o tom uvažovala, protože Cítil to tak silně. Její spisy na toto téma mohou vyděsit, zejména Práva ženy s divokými výpovědi o selhání žen: jejich iracionalismus, malichernost, lehkomyslnost a – nejpravděpodobnější možná noví čtenáři – senzualismus žen, jejich ochotné zotročení „příležitostnou touhou“. Ale tato cenzornost byla v dnešní době typická pro proto-feministické psaní. A změnilo se to. Tomaselli chybí změny: vydává se na oslavu hlavního filozofa, který zmenšuje živého myslitele tím, že nesleduje růst její mysli.

Korpus Wollstonecraft je plné nesrovnalostí a paradoxů. Tomaselli to uznává, ale neváží si to, snaží se spíše sladit konkurenční pozice, kdykoli je to možné. Ale Wollstonecraft je často nejlépe pochopen prostřednictvím těchto napětí, která zdůrazňují jak novost a složitost problémů, s nimiž zápasila, tak kreativní energii, kterou jim přinesla, a tím, jak se dozvěděla více, posunula směr, přemýšlela více. Nebyla akademička, ale revolucionářka: co pro ni znamenala pouhá důslednost?

Když Wollstonecraft zemřel, zanechala po sobě nedokončený román Maria nebo The Wrongs of Woman, který vyšel posmrtně v roce 1798. V tomto mimořádném Kniha otevřeně hájila nedovolené sexuální potěšení žen (poznámka, která ve feminismu nezasáhla znovu po více než sto let). Také, možná ještě významněji, učinila první pokus o intersekcionalitu zkoumáním souvislostí mezi třídním a genderovým útlakem. Tento hlavní vývoj Wollstonecraftova myšlení se v Tomaselliho knize neobjevuje, protože se spíše než politický filozof než literární vědec vyhýbá jakékoli diskusi o románech.

Ale filozofa Wollstonecrafta nelze oddělit od spisovatelky, která použila imaginativní literaturu, jak uvedla v úvodu svého prvního románu Marie, fikce (1788), aby vykouzlila „možnosti“ – jak pro její sex, tak pro lidstvo jako celek.Tomaselli nám poskytl skvělý portrét, bohatý na postřehy, ale abychom plně ocenili odvážnou ženu milující svobodu tak široce (a kontroverzně) oslavovanou – a která mimochodem neměla ráda, kdyby byly odvážné ženy milující svobodu zobrazovány jako hrdinky – potřebujeme plnější a dynamičtější obraz Wollstonecraft, jehož rovnostářské ambice pro její pohlaví jsou dnes ještě zdaleka nerealizované.

• Wollstonecraft: Filozofie, vášeň a politika od Sylvany Tomaselli vydává Princeton ( 25 liber). Chcete-li objednat kopii, přejděte na guardianbookshop.com. Mohou být účtovány poplatky za doručení.